۱۸ دی ۹۵ ، ۱۰:۱۰
سید حسین سعادتمند ۰ نظر Share

با این پنج روش در ۵۰ سالگی بازنشسته شوید

خانواده

small-retirement-1

اگر بخواهید در پنجاه‌سالگی تا شصت‌سالگی بازنشسته شوید ظاهرا نیاز به ۴۰ سال کار سخت دارید. اتفاقی که ظاهرا غیرممکن به نظر ‌می‌رسد. اما در این نوشته سعی می‌کنیم نشان دهیم با کمی برنامه‌ریزی می‌توانید حتی به این هدف هم برسید.

هشت سال پیش، وقتی جودی فریدمن در آستانه ۵۰ سالگی بود شوهر خود را از دست داد. دوسال بعد فرزندان او خانه را ترک کردند و دنبال کار و تحصیل خود رفتند. فریدمن در این شرایط تصمیم گرفت نگاهی دوباره به زندگی شغلی خود به عنوان مدیر ارتباطات یک شرکت بکند و به‌ فکر بازنشستگی کمی زودتر از موعد افتاد.


او دریافت بخشی از حقوق و مزایای خود را به تعویق انداخت تا این مبالغ در حساب او ذخیره شوند و پس از بازنشستگی آن‌ها را دریافت کند. به این ترتیب وقتی ۵۵ ساله بود و پیشنهاد بازنشستگی را دریافت کرد کاملا آماده پذیرش این پیشنهاد بود.

شاید این اتفاق در ابتدای امر ترسناک به‌ نظر می‌رسید اما او معتقد است که حالا پس از ۳ سال واقعا از این تصمیم خوشحال است. او حال ۵۸ ساله شده و در نیوجرسی ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند. فریدمن می‌گوید از انعطافی که پس از بازنشستگی در زندگی‌اش ایجاد شده راضی است و حال فرصت پیگیری علایقش را دارد. گرچه جودی فریدمن برخی از درآمدهای معوقه‌اش را دریافت کرده اما پرداخت حقوق بازنشستگی به او از سن ۶۰ سالگی آغاز می‌شود. فریدمن در حال حاضر سعی می‌کند در استفاده از منابعش صرفه‌جویی کند و مقداری پول از طریق وبلاگ‌نویسی درباره سفر و اوقات فراغت به دست‌ آورد.

common-retirement-mistakes-(1)

او کارهای لذت‌بخش دیگری چون تمرین یوگا و تبدیل شدن به یک مربی یوگا هم انجام می‌دهد چون معتقد است پیش از ۵۰ سالگی به قدر کافی کار کرده و حال حق دارد از زندگی‌اش به معنای واقعی کلمه لذت ببرد. در ایالات متحده آمریکا تنها ۴ درصد از غیربازنشستگان پیش از ۵۵ سالگی بازنشسته می‌شوند. این در حالی است که بر خلاف این روند در بریتانیا ۵۸ درصد کارکنان قصد دارند امسال به شکل زودهنگام بازنشسته شوند. اما چنین اتفاقی چطور ممکن می‌شود؟

۱- برنامه‌ریزی ‌کنید

برنامه‌ریزی قبلی در کنار زندگی صرفه‌جویانه برای بازنشستگی زودتر از موعد ضروری است. شانون لی سیمونز، یک برنامه‌ریز مالی معتقد است که افراد عموما به دنبال پس‌انداز کافی نیستند و به این موضوع اهمیت نمی‌دهند که مجبورند سال‌ها بدون پول درآوردن و صرفا با حقوق بازنشستگی زندگی‌ کنند. یک برنامه‌ریز مالی می‌تواند بهتان کمک می‌کند تا موثرترین قدم‌ها را در این مسیر بردارید.

۲- زودتر شروع کنید

شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که چه زمانی باید شروع به پس‌انداز و برنامه‌ریزی مالی کنید؟ جوابش این است که هر چه زودتر بهتر. در واقع هر چه زودتر شروع کنید شانس موفقیت خود را هم بیشتر کرده‌اید. برت ایوانز مدیر شرکت Atlas Wealth Management واقع در استرالیا می‌گوید وقتی یک مشتری داریم که قصد برنامه‌ریزی مالی دارد و در اواسط یا اواخر چهل سالگی است کار بسیار سخت‌تری در پیش داریم. اگر افراد در این شرایط بخواهند میزان مشخصی را برای دوران بازنشستگی کنار بگذارند و در این دوران با عدد هدف‌گذاری شده فاصله قابل توجهی داشته باشند برای رسیدن به اهداف‌شان نیاز به از خودگذشتگی‌های زیادی دارند.

۳- شرایط‌ باثبات ایجاد کنید

باید تا جای ممکن پس انداز کنید. دوران بازنشستگی می‌تواند فشار مالی زیادی به شما وارد کند و با بحران‌های مختلفی روبروتان کند بنابراین در آن دوران باید حتما شرایط با ثباتی داشته باشید. برای مثال داشتن یک خانه حتی با خرید قسطی و طولانی مدت آن در این شرایط اقدامی بسیار مهم است که می‌تواند شرایط با ثبات‌تری برای‌تان ایجاد کند. از طرف دیگر باید در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمدتان را ذخیره کنید؛ در غیر این صورت باید قید بازنشستگی زودهنگام و زندگی با کیفیت در آن دوران را بزنید.

یادتان نرود بازنشسته شدن به معنای محروم‌شدن از برخی خدمات از جمله خدمات درمانی خاصی است که کارفرما برای‌تان فراهم می‌کند بنابراین بعد از بازنشستگی باید پول لازم برای تامین چنین مخارجی را هم داشته باشید. به هر حال هرطور که شده باید از هزینه‌های زائد پرهیز کنید. اگر خانه مناسبی دارید نیازی نیست به خانه بزرگتر نقل مکان کنید. خانه بزرگتر یعنی هزینه‌های بیشتر برای تعمیر، تجهیز و نگه‌داری و در بعضی از کشورها پرداخت مالیات بیشتر برای دارایی‌ها‌یتان.

۴- از کودکی مسئولیت‌پذیری مالی را آموزش دهید

همانطور که اشاره کردیم هر چه زودتر پس انداز را شروع کنید بهتر است. در عین حال آدم‌ها یک شبه تغییر نمی‌کنند و ناگهان به آدم‌های اهل پس‌انداز تبدیل نمی‌شوند بنابراین باید فرهنگ پس‌انداز را در افراد از کودکی ایجاد کرد. به کودکان‌تان مسئولیت‌پذیری مالی را آموزش دهید.

۵- درآمد‌های جانبی داشته باشید

درست است که برای همه ممکن نیست ولی به هر حال اگر برای‌تان ممکن است و قادر هستید حتما برای آینده و روزهای بازنشستگی نوعی درآمد جانبی ایجاد کنید. اگر امکانش را دارید ملک بخرید تا از طریق اجاره دادن آن همیشه یک منبع مطمئن مالی داشته باشید. داشتن درآمدهای جانبی یکی از امکان‌های واقعا موثر و کلیدی است که اجازه می‌دهد با خیال راحت زودتر از موعد بازنشسته شوید.

اصلا می‌خواهید بازنشسته شوید؟

بخش شیرین بازنشستگی آنجاست که بتوانید روند روزمره کار را رها کنید و به دنبال علایق و اشتیاق‌های اصلی زندگی‌تان بروید که در طول سال‌های کارکردن نتوانستید پیگیری‌شان کنید. اما باید مطمئن باشید که واقعا چنین چیزی را می‌خواهید. آیا واقعا دوست دارید بازنشسته شوید؟ شاید برای بعضی‌ها عوض کردن کارشان یا گرفتن یک کار نیمه وقت که بیشتر دوستش دارند چاره عقلانی‌تری باشد تا اینکه بخواهند به کل بازنشسته شوند. به هر حال پیش از فکر کردن به بازنشستگی زودهنگام باید حسابی فکر کنید و تمام شرایط را به دقت بررسی کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصاوير برگزيده

راست
چپ