۱۳ دی ۹۵ ، ۱۰:۰۴
سید حسین سعادتمند ۰ نظر Share

حذف صبحانه چه مشکلاتی برای سلامتی مان ایجاد می کند؟

علم تغذیه


حذف صبحانه چه مشکلاتی برای سلامتی مان ایجاد می کند؟

سلامت نیوز: وقتی تا ناهار احساس گرسنگی نمی کنم چرا باید به فکر خوردن تخم مرغ، پنیر یا غلات هنگام صبح باشم؟اما ممکن است از نتایج این تصمیم شگفت زده شوید.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، متاسفانه بسیاری از مردم صبحانه را نادیده می گیرند. برخی با این کار سعی می کنند میزان مصرف کالری را کاهش دهند، برخی اول صبح آنقدر سرشان شلوغ است که فرصت نمی کنند و افراد دیگری هم هستند که می گویند اصلا احساس گرسنگی ندارند. تحقیقات نشان داده خوردن صبحانه بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است. 

در یک تحقیق که توسط دانشگاه هاروارد انجام گرفت محققان به این نتیجه رسیدند آقایانی که صبحانه نمی خورند در مقایسه با گروهی که صبحانه می خورند، 27 درصد بیشتر در خطر حمله قلبی و بیماری های قلبی قرار دارند. با اینکه در این تحقیقات به یک دلیل مشخص اشاره نشده اما محققان فکر می کنند غذا نخوردن برای مدت زمان طولانی روی بدن فشار می آورد و مجبورش می کند سخت تر کار کند، در نتیجه مشکلات متابولیسم به وجود می آید. تغییر در هورمون ها جهت کمک به تثبیت سطح قند خون و حرکت به سمت اضافه شدن وزن در افرادی که صبحانه را جا می اندازند می تواند منجر به بیماری های قلبی شود. این تغییرات منجر به انباشته شدن پلاک در شریان و افزایش خطر مشکلات قلبی می شود.

بیشتر در خطر ابتلا به دیابت قرار می گیرید

جا انداختن صبحانه می تواند قند خونتان را دچار مشکل کند. در یکی دیگر از تحقیقات دانشگاه هاروارد، محققان به این نتیجه رسیدند خانم هایی که مرتب صبحانه نمی خورند 20 درصد بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. دکتر گستلوم متخصص قلب می گوید: جا انداختن وعده صبحانه با اختلال تحمل گلوکز در ارتباط است و این در آینده با پیش دیابت و دیابت همراه می شود. تئوری این است که وقتی برای مدت زمان زیادی غذا نمی خوریم و سپس به دلیل شدت گرسنگی در یک وعده زیاد غذا می خوریم همین مسئله باعث نامنظم شدن قند خون و افزایش ناگهانی آن می شود. در چنین شرایطی ممکن است بدن دچار مشکل مقاومت به انسولین شود.

ممکن است وزن اضافه کنید

اگر سعی دارید وزنتان را کاهش دهید، شاید اینگونه به نظر بیاید که هرچه کمتر بخورید وزن بیشتری هم کم می کنید، درست است؟! اما دقیقا چنین چیزی نیست. با اینکه هنوز تحقیقات روی خوردن صبحانه و تاثیر مستقیمش روی کاهش وزن کمی ضد و نقیض است اما کاملا ثابت شده که نخوردن صبحانه می تواند باعث افزایش وزن شود. در یک تئوری گفته می شود افرادی که صبحانه می خورند راحت تر می توانند عادات سالم مربوط به سبک زندگی و کاهش وزن را انجام دهند. در تئوری دیگر گفته می شود افرادی که صبحانه را جا می اندازند در وعده های متعاقب میل به پرخوری پیدا می کنند، در نتیجه کالری فراوانی را در زمان های خاصی از روز مخصوصا وقتی یکجا می نشینند دریافت می کنند. افرادی که مرتب وعده صبحانه را جا می اندازند و فکر می کنند کمتر غذا می خورند یا کالری کمتری دریافت می کنند در بیشتر موارد اشتباه می کنند.

ممکن است سوخت و سازتان کند شود

وقتی وعده های غذایی را جا می اندازید، سرعت بدنتان برای ذخیره انرژی کند می شود. بدن میزان متابولیزم پایه خود را کند می کند تا محدودیت کالری را جبران کند. بعلاوه هنگام صبح سوخت و ساز بدنتان به خاطر اینکه خواب بودید از قبل کند شده است، غذا نخوردن برای مدت زمان طولانی تمایل بدن به سوزاندن کالری و تاثیر روی میزان بافت چربی را کاهش می دهد. همچنین تحقیقات نشان داده وقتی یک فرد صبحانه می خورد در طول ورزش صبحگاهی بیشتر کالری می سوزاند و در طول روز نیز قند خون ثابتی دارد. بنابراین به نظر می آید خوردن صبحانه می تواند روی فرآیند متابولیک بدن تاثیر زیادی داشته باشد.

ممکن است بهره هوشی تان پایین بیاید

نخوردن صبحانه می تواند روی سلامت مغز نیز موثر باشد. از آنجا که مغزتان با گلوکز کار می کند، افت سطح قند خون بر اثر غذا نخوردن طولانی مدت می تواند روی عملکرد شناختی تان تاثیر بگذارد. جا انداختن صبحانه در واقع از دست دادن فرصتی برای رساندن مواد مغذی کافی به مغز است، مخصوصا بعد از یک شب غذا نخوردن. تحقیقات نشان داده دانش آموزان پس از خوردن صبحانه نمرات بهتری در امتحان دریافت می کنند چون کربوهیدرات خوراکی شکسته و تبدیل به گلوکز می شود. بسیار مهم است که مقدار کافی کربوهیدرات برای صبحانه دریافت کنید تا تمرکز شناختی و حافظه تان بهینه شوند. اما به دنبال شیرینی جات نروید – کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات کامل بعلاوه پروتئین نظیر تخم مرغ و چربی های سالم انتخاب کنید.

عصبی می شوید

وقتی گرسنه هستید، خیلی راحت تر خشمگین می شوید، بنابراین جا انداختن وعده صبحانه می تواند باعث شود بد خلق شوید. در یک تحقیق که توسط محققان انگلیسی انجام گرفت مشخص شد مردانی که صبحانه میل می کنند در ابتدای آزمایش، خلق و خوی مثبتی دارند و پس از آن نیز آرام تر هستند. گفته می شود افت قند خون که بر اثر جا انداختن وعده غذایی رخ می دهد باعث تحریک پذیری به همراه خستگی و سردرد می شود که می توانند با یکدیگر خلق و خو را بدتر کنند. سروتونین و دوپامین که با نام انتقال دهنده های عصبی نیز شناخته می شوند، مواد شیمیایی ای در مغز هستند که احساسات و خلق و خو را تنظیم می کنند. رابطه ای بین غذای دریافتی و تعادل انتقال دهنده های عصبی تولید شده توسط مغز وجود دارد. جا انداختن وعده ها روی بدن فشار وارد می کند و این فشار روی سطح دوپامین و سروتونین تاثیر می گذارد. در مقابل درست و مرتب غذا خوردن برابر است با خلق و خویی آرام و شاد.

انرژی تان کاهش پیدا می کند

یکی دیگر از دلایلی که نخوردن صبحانه به اضافه شدن وزن مربوط می شود این است که برای ورزش کردن انرژی کمی دارید. اگر احساس بی انرژی بودن و خستگی می کنید و دلتان نمی خواهد به باشگاه بروید، پس فرصت کالری سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن را از دست می دهید. اگر هم صبح ورزش کنید و صبحانه نخورید اوضاع بدتر می شود. بر اساس اطلاعات دانشگاه ویسکانسین صبحانه باید 25 درصد از انرژی مورد نیاز روزتان را به شما بدهد که شامل فیبر و پروتئین بسیار بالا برای سوخت می باشد.

بعدها بیشتر هوس غذایی خواهید داشت

شروع روز با یک صبحانه پروتئینی می تواند کمک کند در طول روز اشتهای خود را کنترل کنید. تحقیقات نشان داده خوردن صبحانه ای با مقدار مناسب پروتئین ( حدود 20 گرم ) در ادامه روز می تواند روی انتخاب های غذایی تاثیر بگذارد. دلیل چنین تاثیری این است که پروتئین های خوراکی می توانند اشتها را مهار کنند و کاری کنند بین وعده ها احساس سیری کنید. افرادی که صبحانه ای با پروتئین بالا میل می کنند در مقایسه با کسانی که صبحانه شان سرشار از کربوهیدرات است در طول روز تمایل به مصرف کالری کمتری دارند. بنابراین داشتن احساس رضایت پس از صبحانه می تواند شما را به مسیر درست هدایت کند. اما اگر صبح واقعا احساس گرسنگی نداشتید به بدن خود گوش دهید، چیزی سبک مانند مقداری میوه یا ماست میل کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصاوير برگزيده

راست
چپ