۱۱ دی ۹۵ ، ۱۰:۱۷
سید حسین سعادتمند ۰ نظر Share

«سوء تغذیه» حتی در خانواده‌های متمول هم دیده می‌شود

علم تغذیه


غذای سنتی

یک متخصص طب سنتی با بیان اینکه سوء تغذیه در بین افراد حتی خانواده‌های متمول هم دیده می‌شود، گفت: مواد غذایی مصرفی امروز ارزش غذایی بالایی را ندارد, اکثر غلاتی که امروزه استفاده می‌شود, بدون سبوس هستند و در صورت پخته شدن مواد زنده آنها از بین می‌رود.

رحیم فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» درباه سوء‌تغذیه اظهار کرد: امروزه سوء تغذیه در بین افراد حتی خانواده‌های متمول هم دیده می‌شود.


به گفته وی بسیاری از خانواده‌های متمول غذای به ظاهر مناسب, ارگانیک و سنتی هم می‌خورند اما از ضعف, بی‌حالی و رشد ناکافی در کودکان و ... شاکی هستند؛ یکی از علل ضعف و کمبود مواد غذایی با وجود مصرف مناسب، کمبود ذخایر مواد معدنی و ویتامین و فراسودمند در مواد گیاهی و به تبع آن حیوانی است.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران تصریح کرد: روشهای نگهداری و پرورش انبوه حیوانات در محیط‌های بسته هم به این امر دامن می‌زند؛ گوشتی که از قصابی خریداری می‌شود, با توجه به نحوه پرورش مثلا گوسفند و منطقه آن می‌تواند ارزش غذایی متفاوت داشته باشد.

فیروزی متذکر شد: میوه‌ای که امروزه مصرف می‌شود, ارزش غذایی همان میوه 50 سال پیش را ندارد حتی طعم و بوی میوه‌ها نسبت به قبل اثبات‌کننده این موضوع است علاوه بر آن ما از غلات, حبوبات کم و بیش به صورت نان و برنج پخته شده استفاده می‌کنیم و اکثر آنها بدون سبوس هستند و مواد معدنی و ویتامین در آنها بسیار کم یافت می‌شود و در صورت پخته شدن, مواد زنده آنها از بین رفته و ارزش غذایی آن کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سویق دانه‌ها و غلات یا حبوبات خشک است که اندکی برشته هم می‌توان کرد و سپس پودر می‌شوند؛ از جو، گندم، عدس و حتی میوه‌هایی مثل سیب را می‌توان خشک و سپس پودر کرد.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران یادآور شد: سویقها به علت نداشتن آب در واحد وزن مواد زیادتری دارند و مغذی‌تر هستند و به علت پودر شدن قابلیت جذب بالا می‌رود و چون دیواره  سلولهای گیاهی از هم گسسته می‌شوند, مواد راحت‌تر در دسترس بدن قرار می‌گیرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصاوير برگزيده

راست
چپ