۰۷ دی ۹۵ ، ۱۰:۴۵
سید حسین سعادتمند ۰ نظر Share

این غذاها را به کودکان بیش فعال ندهید

سلامت سنتر علم تغذیه


این غذاها را به کودکان بیش فعال ندهید

سلامت نیوز: با وجود آنکه داروهایی که برای کودکان بیش فعال استفاده می شود خطرناک نیستند اما می توان با رعایت کردن اصولی میزان داروهای مصرفی را کاهش داد و شرایط کودک را تحت کنترل درآورد. چون هیچ چیز جای شیوه های طبیعی و تغذیه درست را نمی گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، لازم است در کنار داروهای تجویز شده برای کودکان بیش فعال، تغذیه سالم و متعادل را جدی بگیرید و علائم این اختلال را بیشتر کنترل کنید. بدون شک از تأثیر مفید اسیدهای چرب امگا 3 در کنترل بیش فعالی آگاه هستید. در عین حال باید بدانید که برخی مواد غذایی باید در بچه های مبتلا به بیش فعالی محدود شده و حتی از تغذیه آن ها حذف شود. در این مطلب شما را با این نخورها بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.



بستنی

بستنی نیز جزو محصولات لبنی است. باوجود اینکه تمام این محصولات الزاماً باعث تشدید علائم بیش فعالی نمی شود اما برخی کودکان نمی توانند کازئین (پروتئین مخصوص شیر) را تحمل کنند. در نتیجه ممکن است علائم آن ها تشدید و شما بیشتر به دردسر بیافتید. اگر کودکان بیش فعال است در مصرف بستنی احتیاط کنید. نیازی نیست آن را غدغن کنید اما تا حد امکان مصرف آن را محدود کنید. مصرف هفته ای یکبار بستنی مشکل چندانی ایجاد نمی کند. اما مصرف روزانه بستنی مسئله دیگری است و شما را به معنای واقعی دچار دردسر می کند.


ماست
نوشابه ها و هر نوشیدنی گازدار و شیرین دیگر حاوی میزان قابل توجهی کافئین است که یک محرک قوی محسوب می شود. بهترین کار این است که این مواد غذایی آماده و صنعتی را به طور کامل از برنامه غذایی کودکان حذف کرده و جایگزین های طبیعی و خانگی را دریابید

ماست نیز مانند بستنی باعث تشدید علائم بیش فعالی می شود. البته محصولات لبنی به خودی خود برای ایجاد اختلال کم توجهی یا بیش فعالی کافی نیست. فعالیت بیش از حد و رفتارهای تکانشی ناشی از مصرف مواد غذایی تهیه شده از شیر در بیشتر مواقع ناشی از عدم تحمل کازئین است. در نتیجه برای مقابله با هر نوع احتمالی بهتر است میزان ماست مصرفی در کودکان بیش فعال محدود شود. بهتر است به جای شیر گاو از شیر سویا استفاده کنید. این شیر جایگزین علاوه بر تأمین کلسیم، اسیدهای چرب ضروری نیز به بدن کودک می رساند.


پنیر

معمولاً کودکان پنیرها را دوست دارند. محققان در بررسی های خود به مدت چند هفته پنیر را از تغذیه کودکان بیش فعال حذف کردند و تغییراتی مانند افزایش توجه، افزایش تمرکز، افزایش خودکنترلی، بهبود رفتار و بهبود خلق و خوی در کودکان به وضوح مشاهده شد. توصیه می شود تا حد امکان پنیر مصرفی این قبیل کودکان محدود شود. البته نیازی به حذف کامل آن حداقل تا زمانی که باعث تشدید علائم نشود نیست.


شکلات

از آنجایی که شکلات خاصیت ضداسترسی دارد شاید برخی تصور کنند که این ماده غذایی می تواند باعث آرام تر شدن کودکان بیش فعال شود. اما متأسفانه شکلات یک ماده غذایی نامناسب برای کودکان مبتلا به بیش فعالی محسوب می شود. شکلات حاوی میزان زیادی کافئین است و این ترکیب تأثیر محرکی دارد. مصرف زیاد شکلات باعث تشدید علائم بیش فعالی می شود.
اما اگر کودک شما عاشق شکلات است و دلتان نمی آید فرزندتان را از مصرف آن محروم کنید لازم است فقط از مصرف شکلات سیاه و شکلات هایی که میزان کاکائوی آن ها زیاد است خودداری کنید. به این منظور می توانید شکلات های سفید را جایگزین کنید. با این حال نیز نباید اجازه دهید کودکتان زیاده روی کنید. همیشه باید حد تعادل را رعایت کرده و در نظر داشته باشید که شکلات حتی شکلات سفید و شیری نیز حاوی میزان زیادی قند است. این ترکیب نه تنها به دندان ها آسیب می رساند بلکه همچنین باعث تشدید علائم اختلال بی توجهی یا بیش فعالی می شود.

نوشیدنی های گازدار، آب میوه های صنعتی و پیتزا

نوشابه ها، آب میوه های داخل قوطی و پیتزاهای آماده جزو مواد غذایی مورد علاقه بچه ها است. اما این مواد غذایی حاوی ترکیباتی نامناسبی مانند رنگ خوراکی های مصنوعی و مواد نگهدارنده هستند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که این قبیل نوشیدنی ها و خوراکی ها تأثیر جدی روی علائم بیش فعالی می گذارد. نوشابه ها و هر نوشیدنی گازدار و شیرین دیگر حاوی میزان قابل توجهی کافئین است که یک محرک قوی محسوب می شود. بهترین کار این است که این مواد غذایی آماده و صنعتی را به طور کامل از برنامه غذایی کودکان حذف کرده و جایگزین های طبیعی و خانگی را دریابید. اگر کودکتان میل زیادی به نوشابه و آب میوه دارد به جای اینکه از نوشیدنی های آماده استفاده کنید دست به کار شده و در منزل برای او نوشیدنی تهیه کنید. اسموتی های خانگی بسیار خوشمزه و مفید هستند. در خصوص پیتزا نیز همین طور عمل کنید. بهتر است در منزل پیتزا تهیه کرده و میزان پنیر آن را کنترل کنید. تا می توانید از سبزیجات تازه و مواد غذایی سالم استفاده کنید.


اسنک ها و فست فودها
محققان در بررسی های خود به مدت چند هفته پنیر را از تغذیه کودکان بیش فعال حذف کردند و تغییراتی مانند افزایش توجه، افزایش تمرکز، افزایش خودکنترلی، بهبود رفتار و بهبود خلق و خوی در کودکان به وضوح مشاهده شد. توصیه می شود تا حد امکان پنیر مصرفی این قبیل کودکان محدود شود

باز هم پای عشق و علاقه کودکان در میان است. بچه ها علاوه بر نوشابه و پیتزا و آب میوه ها، عاشق هله هوله هایی مانند چیپس، پفک و انواع اسنک ها و فست فودها هستند که سرشار از مواد نگهدارنده، رنگ های خوراکی مصنوعی و غیره هستند. بنابراین باعث تشدید علائم بیش فعالی می شوند. شما باید به مرور چیپس و پفک و سایر هله هوله ها را از برنامه غذایی کودکتان حذف کرده و به جای آن خوراکی های سالم تر و خانگی را جایگزین کنید.
فست فودهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، ساندویچ ها و انواع دیگر فست فودها نیز جزو مواد غذایی هستند که نباید به میزان زیاد در اختیار کودکان قرار گیرد. بهتر است از کالری مفت این قبیل مواد غذایی خداحافظی کنید. چون هیچ ارزش غذایی ندارند و باعث ایجاد کمبود ویتامین در طولانی مدت می شوند. یادتان باشد که هر کمبودی نیز عاملی برای تشدید این اختلال خواهد بود. نتایج بررسی ها نشان داده است که زیاده روی در مصرف گوشت قرمز که اغلب در فست فودها استفاده می شود همچنین باعث تشدید دفعات و شدت بروز علائم می شود.


چگونه می شود تغذیه جدید کودکان را کنترل کرد؟

تلاش شما برای یافتن مواد غذایی جایگزین باعث ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی کودک می شود. بنابراین لازم نیست به یکباره یک ماده غذایی و خوراکی را حذف کنید. چون اگر به یکباره بر کودک فشار بیاورید بدون شک مواد غذایی جایگزین را نخواهد پذیرفت. بنابراین به جای حذف ناگهانی مواد غذایی تشدیدکننده علائم تلاش خود را روی محدود کردن آن ها معطوف کنید. می توانید هر از گاهی مواد غذایی مورد علاقه کودک را به عنوان پاداش و تنوع در اختیار وی قرار دهید. اما هرگز دچار افراط نشوید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصاوير برگزيده

راست
چپ