۱۵ دی ۹۵ ، ۱۵:۲۹
سید حسین سعادتمند ۱ نظر Share

پیتزا خوردن برای برنامه غذایی مان بد است؟

علم تغذیه

پیتزا خوردن برای برنامه غذایی مان بد است؟

مردم در سراسر دنیا عاشق پیتزا هستند، برای مثال در آمریکا تخمین زده شده هر ثانیه 350 برش پیتزا فروخته می شود، این مقدار واقعا سرسام آور است، مقدار مصرف پیتزا در کشورهای دیگر نیز کمتر از این مقدار نیست. مصرف پیتزا کودکان و نوجوانان نیز بسیار بالا است به صورتی که یکی از تحقیقات نشان داده در آمریکا پیتزا دومین منبع جذب کالری در کودکان است.

آیا خوردن پیتزا برای برنامه غذایی مان ضرر دارد؟ بستگی دارد، ممکن است کاملا ضرر داشته باشد، یک برش معمولی از پیتزا میتواند 350 کالری داشته باشد.


البته همه پیتزا ها یکسان نیستند، و ارزش غذایی آنها می تواند با هم بسیار متفاوت باشد. اگر سعی در کاهش وزن دارید می توانید با اتخاذ انتخاب های هوشمندانه همچنان از خوردن پیتزا لذت ببرید.

به منظور ارزیابی اگر پیتزا برای برنامه غذایی تان بد بود باید به کل برنامه و مقدار غذایی که می خورید نگاهی بیاندازید.

چرا پیتزا بد نام شده

پیتزایی که چربی و کربوهیدرات ساده داشته باشد و فیبر پایین می تواند کالری فوق العاده بالایی داشته باشد. هنگام کاهش وزن این دقیقا برعکس آن چیزیست که در غذاها به دنبال آن می گردید.

مواد به کار رفته در پیتزا می تواند متفاوت باشد، و البته پیتزایی که بیرون و در رستوران می خورید از آنچه خودتان در خانه درست می کنید پر کالری تر است.

اینکه مصرف پیتزای کودکان بالا است می تواند نگران کننده باشد، چون این غذا می تواند مرکز تجمع کالری باشد و در سلامت آنها اختلال ایجاد کند.

به صورت معمول وقتی کودکان پیتزا می خورند، حدود 400 کالری جذب می کنند و نوجوانان نیز حدود 600 کالری. با رشد چاقی در میان کودکان و نوجوانان کاهش مصرف کالری یک توصیه بسیار جدی است.

روکش هایی مانند پپرونی، پنیر اضافی، سوسیس و ژامبون، می توانند به کالری و چربی یک پیتزا بیافزایند. نان و یا خمیر زخیم پیتزا نیز می تواند مقدار زیادی کالری به پیتزا اضافه کند بدون اینکه حاوی فیبر چندانی  باشد.

اگر بخواهیم در طول کاهش وزن از پیتزا لذت ببریم چه کار باید بکنیم؟

کاهش وزن بدان معناست که باید خود را از خوردن پیتزا محروم کنیم؟ اگر پیتزا را کمی تغییر دهید، می توانید همچنان در قالب یکی از غذاهای برنامه سالم حفظش کنید. وقتی اضافه شدن عرض میان تنه با پیتزا خوردنتان پیش می رود مواردی هست که باید به آنها توجه کنید:

مقدار وعده: اگ یک یا دو قطعه از پیتزا می خواهید، از آن لذت ببرید اما به پرخوری نیفتید. با سالم غذا خوردن در باقی روز سعی کنید به حجم غذایی که خوردید تعادل دهید.

هر روز پیتزا نخورید، برایش زمان مشخصی بگذارید و وقتی نوبتش شد خوب از آن لذت ببرید.

از خمیر نازک استفاده کنید:  پیتزا های خمیر نازک کربوهیدرات ساده و کالری کمتری دارند.

از روکش سبزیجات استفاده کنید: روی پیتزا از گوشت و پنیر سنگین پرهیز کنید. لایه پنیر را نازک تر کنید و بیشتر از سبزیجات در مواد بهره ببرید.

چگونه مشخصات تغذیه ای پیتزا را تقویت کنیم؟

راه های خلاقانه زیادی وجود دارد که بتوانید پیتزا را تبدیل به انتخابی سالمتر کنید. اگر هوس پیتزا کردید اما نمی خواستید وعده ای با کالری بالا میل کنید، این جایگزین ها ها را به کار ببرید:

خمیر پیتزا را عوض کنید، می خواهید نان سفید را با چیزی سالمتر جایگزین کنید؟ می توانید از گل کلم یا سیب زمینی شیرین به عنوان خمیر پیتزا استفاده کنید.

شاید در ابتدا بافت مقداری متفاوت شود، اما با این کار فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی را در پیتزا افزایش داده اید.

حتی می توانید از غلات کامل کمک بگیرید، وقتی در خمیر پیتزا از غلات کامل استفاده کنید میزان فیبرش افزایش پیدا می کند.

مقدار سبزیجات را افزایش دهید. پیتزا غذایی است که می توانید آزادانه هر رویه ای دوست داشتید برای آن استفاده کنید، پس به جای استفاده از مقداری زیادی گوشت چرب بیشتر از سبزیجات بهره ببرید.

با استفاده از سبزیجات رنگارنگ می توانید طعم و ظاهر پیتزای خود را فوق العاده کنید.

حتی می توانید پس از پخته شدن پیتزا روی آن کمی سبزیجات تازه استفاده کنید، مانند سالادی روی پیتزا.

اضافه کردن سبزیجات اضافی به پیتزا مواد مغذی آن را تقویت می کند، و به علت بالا رفتن مقدار فیبر پس از خوردن غذا بیشتر احساس سیری خواهید کرد.

مقداری پنیر ریختن به جای ساختن یک لایه پنیر می توان مقدار کالری پیتزا را کاهش دهد.

خودتان سس درست کنید، سس های ماده پیتزا در واقع منابع پنهان قند به حساب می آیند. بهتر است با گوجه فرنگی و مقداری سبزیجات معطر سس مخصوص خودتان را درست کنید، خوشمزه تر هم خواهد بود.

چه مقدار می خورید؟

در آخر مقدار وعده است که باید در نظر گرفته شود. هر بار چه مقدار پیتزا می خورید؟ احساس رضایت می کنید یا پر شدن؟ در ادامه روز چه چیزهایی می خورید؟ آیا مقدار غذایی که دریافت می کنید با مقدار کالری مصرفی تان تعادل دارد؟

خوردن یک پیتزا معمولی به صورت روزانه شاید انتخاب خوبی برای کاهش وزن نباشد، اما پیتزا می تواند همچنان به عنوان وعده ای ویژه و به صورت متعادل در برنامه غذایی جا داشته باشد.

نظرات (۱)

  1. میلاد امینی
    مطلب خیلی خوب بود.
    • ۱۸ دی ۹۵، ۰۹:۴۷
      ممنون آقا میلاد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصاوير برگزيده

راست
چپ