۰۳ بهمن ۹۵ ، ۰۹:۵۰
سید حسین سعادتمند ۰ نظر Share

چرا تمام مدت خسته اید؟!

اخبار سلامت سنتر

رفع خستگی با نوشیدن خواب

پشت میز کار نشسته اید یا در حال بازگشت به خانه هستید که دائما خمیازه می کشید؟ شاید فقط به یک لیوان آب نیاز داشته باشید.

یکی از شایع ترین مشکلات بین مردم، همین احساس خستگی است اما گاهی پیدا کردن علتش دشوار می شود. برنامه غذایی ناسالم، استرس مزمن و خواب ضعیف شایع ترین عوامل خستگی هستند.

اما اگر برنامه غذایی سالم و کاملی داشته باشید، به خوبی استرس خود را مدیریت کنید و مرتب ورزش کنید ولی هنوز با صبح از خواب بیدار شدن یا چرت های عصرانه مشکل داشته باشید چه؟ ممکن است از کم آبی مزمن بدن رنج ببرید.

این موضوع معمولا توسط متخصصان نادیده گرفته می شود، در صورتی که یکی از مواردی است که به سادگی حل می شود. تحقیقات نشان داده حتی مقداری کم آب شدن بدن می تواند باعث بروز خستگی شود. تحقیقاتی که روی 25 خانم انجام شدن نشان داد آنهایی که نمی توانستند درست تمرکز کنند و یا دچار تغییرات خلقی می شدند بدنشان به خوبی آب رسانی نشده بود.

برای تامین آب بدن دقیقا به چه مقدار آب نیاز داریم؟

بدن ما تقریبا 75 درصد آب است و به آن برای بسیاری از عملکردهای حیاتی نیاز دارد. باید نیمی از وزن بدنتان آب بنوشید. برای مثال اگر وزنتان 58 کیلو باشد باید 64 اونس یا 8 لیوان آب بنوشید. افراد معمولا فکر می کنند با نوشیدن چای، قهوه و آب میوه به اندازه کافی آب دریافت می کنند اما این نوع نوشیدنی ها به علت اسیدیته و مقدار بالای قندی که در خود دارند در واقع کم آبی بدن را بدتر می کنند.

بسته به وزن، سطح فعالیت و اینکه چه مقدار عرق می کنید تقریبا به 8 لیوان یا بیشتر آب در طول روز نیاز دارید. جایگزین نکردن الکترولیت ها پس از یک تمرین شدید ورزشی نیز می تواند شما را آماده خستگی مزمن یا کمبود انرژی کند.

باید به همان اندازه که به تمیزی خارج بدنمان اهمیت می دهیم به تمیزی داخل آن نیز برسیم. وقتی بدنمان کم آب می شود سیستم تمیز کننده داخلی مان به سادگی متوقف می شود. تقریبا تمام عملکردهای بدن ما نیازمند مایعات است تا بتواند روی سطح انرژی مان تاثیر بگذارد.

اگر مقدار مایعات در بدنمان کاهش پیدا کند حجم خونمان نیز افت خواهد کرد. این باعث می شود قلب برای رساندن اکسیژن به پوست و عضلات سخت تر کار کند. اگر کمبود آب همچنان ادامه پیدا کند، بدن ارسال خون به عضلات را کاهش می دهد که باعث ایجاد نقص در تنظیم حرارت بدن می شود. وقتی دماسنج داخلی تان کاهش پیدا می کند احساس خستگی خواهید کرد.

به جز آب با چه چیزهایی می توانم به تامین آب بدنم کمک کنم؟

  • سلول های خود را از داخل پر کنید. می توانید به اسموتی صبح خود پودر کلاژن هیدرولیز شده اضافه نمایید.
  • سبزیجات بیشتری با مقدار آب بالا میل کنید. این سبزیجات عبارتند از خیار، کدو سبز، کرفس و ترب.
  • آب آناناس یا عصاره استخوان بنوشید. این مایعات به متعادل ساختن الکترولیت ها و هچنین متعادل ساختن مایعات و آمینو اسیدها کمک می کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصاوير برگزيده

راست
چپ