۰۶ بهمن ۹۵ ، ۰۹:۳۵
سید حسین سعادتمند ۰ نظر Share

نه‌گفتن به قند خون با این خوراکی ها

علم تغذیه


نه‌گفتن به قند خون با این خوراکی ها

سلامت نیوز: اگر مبتلا به دیابت هستید، جالب است بدانید آنچه در دهان می‌گذارید، می‌تواند سبب بالا رفتن یا پایین آمدن قند خونتان شود. با مصرف مداوم این مواد غذای می‌توانید جلوی افزایش قند خونتان را بگیرید.

سیب
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، حتماً در رژیم غذایی یک فرد دیابتی سیب باید باشد؛ زیرا این میوه کالری بسیار پایینی دارد و فیبرش که همان پکتین است، بسیار بالا بوده و جلوی گرسنگی را می‌گیرد. به این دلیل به کاهش قند خون نیز بسیار کمک می‌کند.
جو
می‌توان جو را جایگزین برنج سفید کرد تا میزان قند خون بعد از صرف غذا حدود 70 درصد کاهش یابد و تا ساعت‌ها ثابت بماند؛ زیرا فیبرهای محلول جو، هضم را کند می‌کنند و سبب جذب تدریجی قند می‌شوند. جوی دو سر نیز همین خاصیت را دارد؛ به طوری که مصرف آن باعث می‌شود بین آنزیم‌های هضم‌کننده در معده و ترکیبات کربوهیدراتی غذا یک سد چسبناک به وجود بیاید؛ در نتیجه دستگاه گوارش مدت طولانی‌تری غذا را در خود نگه داشته و قندها به تدریج وارد خون می‌شوند.افرادی که رژیم مدیترانه‌ای دارند و روغن زیتون، میوه و سبزی‌ها، غلات و گوشت کم‌چرب می‌خورند کمتر به دیابت و ناراحتی‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند.
میوه‌های قرمز و بنفش
انواع میوه‌های قرمز و بنفش مانند انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس، کلم قرمز و چغندر حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند. این رنگ‌دانه‌ها می‌توانند سبب کاهش قند خون شده و در عین حال محرک تولید انسولین در بدن باشند.
کلم بروکلی
این سبزی غنی از کروم بوده که در طولانی‌مدت نقشی اساسی و مهم در تنظیم قند خون دارد؛ در ضمن این سبزی از منابع غنی ویتامین C است؛ بنابراین عادت به مصرف آن به صورت خام و بخارپز شده به این بیماران توصیه می‌شود.
دانه کتان
دانه‌های کتان غنی از پروتئین، فیبر، چربی‌های خوب (از نوعی که در ماهی موجود است) و منیزیم است. یادتان باشد که این ترکیبات همگی قند خون را تنظیم کرده و به سلول‌ها در جذب انسولین کمک می‌کنند؛ بنابراین چه بهتر که آن را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.
گردو
گردو حاوی مقادیر بالایی فیبر و پروتئین است و قند موجود در آن به آهستگی جذب می‌شود. می‌توانید روزانه دو عدد از این مغز را در وعده‌های غذایی‌تان در طول روز میل کنید.
نان سبوس‌دار
مصرف زیاد نان سفید نیز می‌تواند حساسیت بدن به انسولین را کاهش دهد و سبب افزایش قندخون شود؛ در صورتی که نان سبوس‌دار دقیقاً برعکس عمل می‌کند. به همین دلیل مصرف مرتب این ماده غذایی در رژیم افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.افزایش مداوم قند خون هشداری برای ابتلا به دیابت است. اگر می‌خواهید قند خونتان کنترل شود و از ابتلا به این بیماری در امان باشید از مصرف این مواد غذایی دریغ نکنید.
لوبیا خشک
لوبیاهای خشک حاوی فیبرهای غذایی هستند. فیبرها سرعت گوارش غذا را کاهش می‌دهند و اجازه نمی‌دهند بعد از مصرف غذا گلیسمی خون با سرعت زیادی بالا برود. اثرات این مواد غذایی به قدری زیاد است که حتی می‌تواند میزان گلیسمی یا همان قند خونتان را کاهش دهد. در تهیه‌ تمام سالادها و غذاهایتان از این لوبیاها استفاده کنید. از لوبیا سیاه، لپه و عدس غافل نشوید.
غلات
مصرف غلات برای صبحانه بهترین روش برای دریافت فیبر و آغاز یک روز با نشاط است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که روزشان را با غلات سرشار از فیبر آغاز می‌کنند در طول روز کمتر گرسنه می‌شوند؛ برای همین توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از صبحانه صرف‌نظر نکنید. توصیه می‌کنیم به همراه صبحانه یک واحد میوه هم میل کنید.
دارچین
باور کنید یا نه، دارچین قند خونتان را پایین می‌آورد. ترکیبات موجود در دارچین به بدن کمک می‌کند تا به بهترین نحو از انسولین استفاده کند. مصرف روزانه نصف قاشق چای‌خوری دارچین برای افراد دیابتی کافیست تا میزان قند خونشان به میزان قابل توجهی کاهش یابد. توصیه می‌کنیم روی نان، سیب و همه‌ غذاهایتان دارچین بپاشید. چای دارچین دم کنید. اگر حوصله ندارید از چوب دارچین استفاده کنید می‌توانید داخل چایتان پودر دارچین ریخته و میل کنید.
روغن زیتون
روغن زیتون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده و قند را کنترل می‌کند. توصیه می‌کنیم کره و روغن‌های دیگر را کنار بگذارید و آشپزی سالم را با روغن زیتون تجربه کنید. می‌توانید به جای استفاده از سس‌های چرب از روغن زیتون برای سالاد استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روغن در عین حال پرکالری است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث چاقی شود.
پیشگیری از دیابت با فلفل تند
پژوهشگران در مطالعات خود دریافته‌اند که فلفل تند در پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی‌‌عروقی که مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در کشورهای رو به توسعه هستند، مفید و موثر است.
چای سبز با لیمو
مواد سودمند درون چای سبز در پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان و دیابت تاثیر بسزایی دارد.شواهد جدید حاکی از آن است که با چکاندن آب لیمو ترش درون چای سبز یا نوشیدن آب مرکبات بلافاصله پس از نوشیدن چای سبز، تاثیر سودمند این نوع چای دست کم سه برابر می شود.به گفته محققان ویتامینC موجود در آب‌لیمو و مرکبات، موجب خارج‌شدن هر چه بیشتر مواد سودمند آنتی‌اکسیدان از برگ‌های چای سبز می شود. آرتیشو (کنگر)، کاسنی، شنبلیله، پیاز، لیمو، محصولات سویا و برنج قهوه ای نیز از خوراکی هایی هستند که می‌توانند در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر باشند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصاوير برگزيده

راست
چپ