۱۹ دی ۹۵ ، ۱۰:۴۱
سید حسین سعادتمند ۰ نظر Share

التیام زخم بدون به جا ماندن اثر آن

بیماری ها و سرطان ها


تهران- ایرنا- محققان آمریکایی موفق شدند با تبدیل رایج ترین نوع سلول های یافت شده در زخم به سلول های چربی، زخم ها را بدون برجای ماندن اثری از آنها درمان کنند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی زی نیوز، 'جرج کاستاریلز' از دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا گفت: ما می توانیم روند التیام زخم را دستکاری کنیم تا به جای ایجاد اِسکار (جای زخم)، به بازسازی پوست منجر شود.
پوست معمولا حاوی سلول های چربی موسوم به 'آدیپوسایت ها' است، اما این سلول ها به محض التیام زخم و تبدیل به اسکار، از بین می روند. رایج ترین سلول هایی که در زخم های در حال ترمیم یافت می شوند، میوفیبروبلاست ها هستند که تصور می رفت صرفا موجب تشکیل اسکار می شوند. 


بافت اسکار همچنین فاقد فولیکول مو است و همین امر موجب ظاهر غیرعادی آن در قیاس با مناطق دیگر پوست می شود.
محققان با محور قرار دادن این خصیصه ها، سلول های میوفیبروبلاست را به سلول های چربی تغییر دادند که ایجاد اسکار یا جای زخم را در پی ندارد. 
به گفته محققان، اسرار کار این است که ابتدا بازسازی فولیکول های مو صورت بگیرد و سپس چربی در واکنش به سیگنال های ناشی از این فولیکول ها، تولید می شود.
این مطالعه نشان داد که مو و چربی به طور جداگانه اما نه مستقل، تولید می شوند. 
محققان در طی بررسی این پرسش که چه چیزی سیگنال را از مو به سلول های چربی ارسال می کند، عاملی به نام پروتیین BMP کشف کردند. این پروتیین به میوفیبروبلاست ها دستور می دهد که به چربی تبدیل شوند.
این یافته ها می تواند به ابداع درمان های جدیدی برای کمک به التیام زخم بدون تشکیل اسکار منجر شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصاوير برگزيده

راست
چپ