۲۳ دی ۹۵ ، ۰۹:۲۷
سید حسین سعادتمند ۰ نظر Share

خسارت تعطیلی مکرر مدارس به دلیل آلودگی هوا بر آموزش و پرورش

اخبار سلامت سنتر محیط زیست و طبیعت


خسارت تعطیلی مکرر مدارس به دلیل آلودگی هوا بر آموزش و پرورش

سلامت نیوز: «مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند.»؛ در طول سال‌ها‌ی اخیر و به ویژه امسال مردم ما بارها این خبر را در طول فصل پاییز و زمستان شنیده اند و شاید برای آنها یک خبر تکراری باشد. البته تعطیل شدن مدارس به دلیل آلودگی هوا تصمیمی است که مسئولان به منظور مراقبت از سلامت دانش‌آموزان کشورمان اتخاذ کرده و در آینده نیز خواهند کرد. به عبارت دیگر شدت آلودگی هوا در کلانشهرها و تهران آنقدر زیاد است که در روزهای اضطرار راهی جز تعطیلی مدارس برای مسئولان باقی نمی‌گذارد اما اگر زاویه دیگری بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم این سوال مطرح می‌شود که این تعطیل شدن مکرر مدارس – که اجتناب ناپذیر نیز هست – چه خسارت‌ها‌یی برای آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و والدین آنها به دنبال دارد؟



**آسیب به یادگیری دانش‌آموزان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، در همین باره، علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است: آلودگی هوا علاوه بر آنکه سلامت مردم را به خطر انداخته و به اقتصاد کشور آسیب می‌زند از نظر علمی نیز به دانش‌آموزان ما خسارت می‌زند. به عبارت دیگر ابعاد خسارت بار آلودگی هوا را نباید تنها به سلامت مردم منحصر کرد. یکی از این ابعاد خسارت بار، تعطیلی مکرر و پی در پی مدارس است که این موضوع آسیب‌ها‌ی جدی در بخش آموزش وپرورش به همراه دارد و به کیفیت یادگیری دانش‌آموزان ضربه می‌زند. ابعاد این خسارت فوق العاده زیاد بوده و شاید هزاران میلیارد تومان بالغ شود. وی افزود: مسئولان مربوطه باید درخصوص آلودگی هوا پاسخگوی مردم باشند. اکنون گفته می‌شود که ذرات معلق ناشی از آلودگی هوا 50 سال زمان می‌برد تا کنترل و مهار شوند. برخورداری از یک هوای پاک و سالم قطعا از حقوق شهروندی است و همه ما باید در این راستا گام برداریم. سلیمی در تشریح آسیب آلودگی هوا به یادگیری دانش‌آموزان گفت: هر چه مدارس بیشتر تعطیل شوند فرآیند تعلیم و آموزش به دانش‌آموزان فشرده تر خواهد شد.یعنی معلمان مجبورند مطالب را در مدت زمان کمتری به دانش‌آموزان تدریس کنند بنابراین در این حالت عمق یادگیری دانش‌آموزان زیر سوال می‌رود. از طرف دیگر تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا به اقتصاد خانواده‌ها‌یی که فرزند دانش‌آموز دارند هم ضربه می‌زند. وی در تشریح این موضوع گفت: برخی از دانش‌آموزان به دلیل فشرده شدن و کوتاه تر شدن زمان تدریس معلمان در مدارس، یادگیری لازم را نخواهند داشت و والدین این دانش‌آموزان یا باید آنها را در کلاس‌ها‌ی تقویتی مدارس ثبت نام کنند و یا از بیرون برای آنها معلم خصوصی بگیرند و همین موضوع هزینه‌ها‌ی زیادی را برای این خانواده‌ها‌ به همراه دارد و در این شرایط، خانواده‌ها‌یی که توان مالی ندارند باید به کجا پناه ببرند؟


**مشکلی که هر سال بدتر می‌شود
از سویی دیگر مهدی بهلولی کارشناس آموزشی گفت: اولین آسیب ناشی از تعطیلی مکرر مدارس به علت آلودگی هوا، فشرده شدن تقویم آموزشی است.چرا که در چنین شرایطی معلم مجبور است در جلسات آینده حجم بیشتری از مطالب را به دانش‌آموز درس دهد که در نتیجه هم کیفیت آموزش پایین می‌آید و هم به دانش‌آموز و هم به معلم فشار وارد می‌شود. بهلولی گفت: وقتی معلم به دلیل کمبود زمان مجبور می‌شود که فشرده تر تدریس کند روش یادگیری را تغییر می‌دهد که این موضوع به نفع دانش‌آموزان نیست.در صورتی که براساس روش‌ها‌ی نوین یادگیری باید به دانش‌آموزان وقت لازم را داد تا مطالب را خوب فرا بگیرند. اما وقتی زمان برای تدریس کم باشد معلم مجبور است با سرعت درس دهد که این موضوع اعتبار علم و آموزش را زیر سوال می‌برد. الان ما چندین سال با مشکل تعطیل شدن مدارس به خاطر آلودگی هوا مواجه هستیم و هر سال هم وضعیت بدتر شده است. وی در عین حال گفت : البته یک موضوع را نباید نادیده گرفت. حتی در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد اما مدارس باز هستند و دانش‌آموزان سرکلاس‌ها‌ می‌روند دانش‌آموزان و معلمان با مشکلات سردرد و گلو درد ناشی از آلودگی هوا مواجه هستند و در چنین شرایطی کیفیت و راندمان آموزش پایین می‌آید.


**کاسته شدن از عمق یادگیری
مجتبی همتی فر کارشناس آموزشی نیز گفت: در برنامه درسی زمان آموزش وجود دارد که اهداف درسی را مشخص می‌کند که در برگیرنده چند شاخص است که شامل تعداد روزها و ساعات آموزشی در هفته است. در واقع ترکیب تعداد روزهای آموزشی با تعداد ساعات آموزشی نشان‌دهنده زمان اختصاص داده شده به آموزش دانش‌آموزان است که باید اهداف آموزشی را مشخص کند. در چند سال اخیر پنجشنبه‌ها‌ که برای دانش‌آموزان تعطیل شد و از طرف دیگر تعطیل‌ها‌ی مذهبی به دلیل اینکه براساس تاریخ قمری است هر سال تغییر می‌کند و ممکن است در وسط هفته بیفتد. وقتی مجموعه این عوامل را حساب می‌کنیم درمی یابیم که از 185 روز اسمی که دانش‌آموزان در سال تحصیلی باید سرکلاس بروند عملا روزهای کمتری به مدرسه می‌روند و تعطیلی‌ها‌ی پیش بینی نشده در خصوص آلودگی هوا نیز این تعطیلی‌ها‌ را افزایش می‌دهد و عملا تعداد روزهای آموزشی به 140روز کاهش می‌یابد که این موضوع موجب می‌شود تا معلمان یا برخی از سر فصل‌ها‌ را حذف کنند و یا خیلی سریع تدریس کنند که عملا از عمق یادگیری کم می‌شود.


**ضرر به نظام تعلیم و تربیت
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز نیز اخیرا در اظهاراتی گفته است: آلودگی هوا علاوه بر اینکه بر سلامت مردم و به ویژه دانش‌آموزان تاثیرات بسیار منفی دارد می‌تواند ضررهای بسیاری را در نظام تعلیم و تربیت نیز داشته باشد. خسرو ساکی با بیان اینکه این آلودگی هوا و تعطیلی مدارس سبب می‌شود که دانش‌آموزان از درس عقب بمانند افزود: براساس برآوردهای انجام شده تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا یک میلیارد و 300 میلیون تومان خسارت به استان البرز وارد کرده است.مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز تصریح کرد: توانمندی دانش‌آموزان در 9 ماه سال تحصیلی باید ارتقا یابد لذا تعطیلی‌های پی در پی سبب می‌شود که نتوانیم به درستی در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان اقدامات لازم را انجام دهیم و با توجه به این تعطیلات برخی از آموزش‌ها به صورت فشرده انجام می‌شود و همین امر سبب افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصاوير برگزيده

راست
چپ